Het ziet er naar uit dat ik morgen weer ga rijden met een splinternieuwe oliespindel, wormwiel en Big End. De reparatie heeft vandaag de hele dag in beslag genomen. De mechanicien werkte zeer zorgvuldig en gaf erg veel vertrouwen in zijn bekwaamheid. Het monteren van een oliedrukmeter is helaas niets geworden, dus ik ga er maar van uit dat het deze keer beter gaat. Voor de geinteresseerden onder jullie; de oude spindel was afgesleten op het opgelaste stuk. Wellicht dat de kwaliteit van dit lasmateriaal in combinatie met een wat aangetaste/versleten worm de oorzaak van het snelle bezijken was. In mijn bagage heb ik nog steeds een aantal van deze onderdelen origineel in de verpakking dus een volgende reparatie kan ik gelijk beginnen als het zo moet gaan.
De reparatie kosten waren een rib uit mijn lijf; wel 2500 Pakistaanse roepie (ongeveer 20 euro voor twee dagen werk, nieuwe olie en veel thee en eten). Ik heb hem toch maar 300 gegeven waar hij erg blij mee was. Nog blijer was hij dat hij me had kunnen helpen.
Ik zal nu ook even niets kunnen laten horen omdat het internet de komende dagen in de woestijnen niet aanwezig zal zijn.
Tot gauw!
Marc
De reparatie kosten waren een rib uit mijn lijf; wel 2500 Pakistaanse roepie (ongeveer 20 euro voor twee dagen werk, nieuwe olie en veel thee en eten). Ik heb hem toch maar 300 gegeven waar hij erg blij mee was. Nog blijer was hij dat hij me had kunnen helpen.
Ik zal nu ook even niets kunnen laten horen omdat het internet de komende dagen in de woestijnen niet aanwezig zal zijn.
Tot gauw!
Marc
(Enfield)Peter heeft gereageerd, en ik heb het hier maar ff bij gecopieerd.
BeantwoordenVerwijderenGr. Remko.
Beste Mark (?)
Ik weet niet hoe ik via die blogsite dinges er op zou moeten reageren. Not my cup of tea zeg maar, tikje digibeet.
Dus moet dit wellicht doorgestuurd worden.
Wat de motor betreft, en dan neem ik aan dat het een klassieke indische bullet 350 of 500 is - kopie engels 1955-1961, dan kan ik de volgende oorzaken voor kapotte pompas bedenken bedenken;
1 Doorrijden met totaal versleten pompas tot ie strukgaat. As kan versleten zijn door bv een tijd doorrijden met kapot rechter lager. Beetje slingering in krukas zal de pomp niet gauw deren.
2 Zwaar lopen van de pompen en/ of as zelf door vervuiling of slechte montage.
3 En last but not least; Samrat tuimelaars. Die laten erg weinig olie door zodat bij koude start. Als zich wat olie bij de krukas heeft verzameld in stilstand, zal bij het starten de retourpomp op volle capaciteit dat door de tuimelaars probeert te drukken. Dat gaat dat gewoon niet. De druk loopt dan hoog op, de pomp kan moeilijk draaien en de pompworm kan de kracht niet aan en dan loopt ie schade op. Dit is een bekend fenomeen sind de introductie van Samrat tuimelaars. De retourpomp heeft nl 2x meer capaciteit dan de aanvoer. Als je gewoon rijdt heeft ie dus weinig te doen en stuurt ie drukloos olie met bellen naar de kop. Alleen bij koude start kan de situatie dus anders zijn. Engelse bullets hadden een overdrukventiel op de retourleiding om deze schade te voorkomen, indische niet. De orginele indische tuimelaars hebben daarom af fabriek veel speling. Oplossing is de gaatjes onderin de Samrats op te boren EN boven een gaatje naar de ringkamer te boren van 2,5-3 mm. De olie mag daar uit komen. Dan zijn de asjes toch al gesmeerd.
succes !
mvrgrt Peter
Dat had je natuurlijk zelf ook kunnen weten. Toch?
BeantwoordenVerwijderenDat jullie daar nou niet aan gedacht hebben. Het is voor mij zo klaar als een klontje.
Voorzichtig rijden maar wel snel, zodat je weer snel aansluiting vind bij de andere.
Lieve groetjes,
Liesbeth
Fijn dat alles weer loopt. Hopelijk nu nog steeds! Als die woestijn tegenvalt moet je maar denken: voor wie de Usseler Es heeft kunnen bedwingen is dit niet meer dan een hoopje zand. ;-)
BeantwoordenVerwijderenWe hebben een nieuwe kat. Ze heet Koetje. Kan wellicht als mascotte dienen?